You are here!!


Een drukke agenda? Tips voor een 10-minutenmaaltijd

Laten we eerlijk zijn: er zijn van die weken dat je alleen maar aan het vergaderen bent en zulke lange dagen maakt, dat tijdrovende maaltijden niet op het menu staan. Gelukkig betekent dit niet dat je concessies hoeft te doen aan smaak of kwaliteit. Bij deze 10-minutenmaaltijden staat voedzaam en heerlijk eten voorop. Het gaat om clean eten en efficiënt bereiden. Perfect dus als je een drukke agenda hebt.

HAAL TIJDBESPARENDE SPULLEN IN HUIS

Om je keuken efficiënter te maken moet je allereerst een aantal tijdbesparende spullen in huis halen waarmee je met een minimale voorbereiding maximale smaak en voedingswaarde binnenkrijgt. Dit zijn onder meer ''spiraalsnijders'' en julienne-snijders waarmee je in een handomdraai heerlijke supergezonde ''spaghetti'' van courgettes, wortels en andere verse groenten kunt maken; een goede keukenmachine en een blender waarmee je in een oogwenk ingrediënten kunt schaven, raspen, snijden en pureren en een paar pannen met antiaanbaklaag van goede kwaliteit die je zo hebt afgewassen. Voor een optimaal efficiënte keuken waarin je als een professionele kok je gang kunt gaan, heb je ook een paar goede messen en een messenslijper nodig.

KIES VOOR RAUW

Een gezond dieet bestaat uit ruime porties rauwe en onbewerkte groenten en fruit. ''Supersalades'' van rauwe ingrediënten zijn een ideale aanvulling op gezonde maaltijden. Stel je salade samen met zoveel groenten, fruit, noten en zaden als je wilt en maak het af met een dressing van yoghurt en kruiden. Of kies voor een gazpacho of andere koude soep (die keukenmachine en blender zijn daar perfect geschikt voor), een ''tapasschotel'' met rauwkost, hummus en magere kipfilet of bijvoorbeeld voor een Griekse salade met komkommer, rode ui, tomaat, feta en oregano.

10-MINUTEN(OVEN)SCHOTELS 

Er zijn genoeg (oven)schotels die je in een kleine 10 minuten kunt klaarmaken. Doe verse zalmfilet met asperges en sesamolie in een pakketje van aluminiumfolie en gaar dit in de oven. Voor een snel, heerlijk roerbakgerecht schep je broccoliroosjes, hele peultjes en grof gesneden kool om in een wok, doe er wat magere kipstukjes of tofu bij en breng het gerecht op smaak met sojasaus. Een eenvoudige omelet met fijngesneden paddenstoelen, een beetje geraspte Parmezaanse kaas en verse peterselie is ook een heerlijke en snelle optie. Serveer de omelet met een salade.

MAAK GEZONDE MAALTIJDEN VAN TEVOREN EN VRIES ZE IN

Maak in minder drukke periodes een grote hoeveelheid van maaltijden die goed ingevroren kunnen worden, zoals lasagne, bonen- en groentesoep, viskoekjes van zalm en enchilada's met kip, en vries die goed ingepakt in plastic bakjes in. In drukkere tijden heb je dan in een handomdraai een gezonde maaltijd op tafel.

 

ZET JE TIMEMANAGEMENTVAARDIGHEDEN IN

Zet je vaardigheden op het gebied van timemanagement en het stellen van doelen in voor het bereiden van maaltijden. Als je voor jezelf duidelijk als doel hebt geformuleerd dat je meer tijd met je familie wilt doorbrengen of 's avonds ook andere dingen wilt doen en minder lang in de keuken wilt staan, ben je extra gemotiveerd om je keuken en je kookroutine efficiënt te organiseren.

ZIE KOKEN ALS MEDITATIE

Zelfs als je maar 10 minuten de tijd hebt kan koken een geweldige manier zijn om je gedachten te ordenen en jezelf op te laden na een lange dag, zodat je nieuwe uitdagingen weer aankunt. Zie koken als een vorm van meditatie - van het snijden van de groenten tot het op smaak afkruiden - en neem het mee in je zoektocht naar een betere balans in je leven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aanbevolen voor jou