You are here!!


Hoe beweging tot betere mentale prestaties en welzijn leidt

Je weet dat een vaste fitnessroutine een essentieel onderdeel is van een gezonde levensstijl: het is de sleutel tot een fit lichaam en een goed uithoudingsvermogen. Maar wist je ook dat intensief bewegen je mentale prestaties en algehele welzijn verbetert? Dat zit niet alleen 'tussen je oren'. Dit is waarom workouts je ook mentaal en emotioneel in topvorm houden.

Door dagelijks te trainen, ben je meer in balans. Daarnaast werkt sporten ontspannend en is de uitdaging om nieuwe fitnessdoelen te bereiken heel motiverend. Of je nu graag aan yoga in combinatie met cardiotraining doet of liever lang gaat hardlopen in de frisse buitenlucht, het valt niet te ontkennen dat goed zweten en een verhoogde hartslag essentieel zijn om in topvorm te blijven. Maar onderzoek toont ook aan dat sport je hersenen beter laat functioneren en goed is voor het algeheel welzijn. En wel hierom.

INTENSIEVE WORKOUTS STIMULEREN JE GEHEUGEN EN VERHOGEN MENTALE PRESTATIES

Vind je het leuk om een nieuw persoonlijk record te vestigen? Je grenzen verleggen om je conditie te verbeteren, is ook goed voor je geheugen en mentale prestaties, zo blijkt. Onderzoekers aan de Universiteit van Brits-Columbia hebben onlangs aangetoond dat het regelmatig doen van intensieve aerobicoefeningen—het soort waarvan je hart sneller gaat kloppen en je gaat zweten—de hippocampus vergroot, het gebied van de hersenen dat een rol speelt bij het verbale geheugen en bij leren*.  Dus wil je op je werk optimaal presteren  of die volgende mentale uitdaging trotseren, dan is een intensieve training je beste vriend.

SPORTEN IS BEVORDERLIJK VOOR WELZIJN EN EMOTIONEEL EVENWICHT

Een regelmatige fitnessroutine houdt niet alleen je geest en geheugen scherp, maar draagt ook bij aan je welzijn en emotioneel evenwicht**.  Mensen die vaker sporten, hebben een positievere instelling, minder last van stress en onrust en zijn beter gehumeurd, zo blijkt uit onderzoek **.

Om het sporten nog leuker te maken, kun je tijdens het trainen naar muziek luisteren, of met een vriend of vriendin gaan om samen die fitnesskilometers af te leggen en lekker bij te praten. Je  moet immers gemotiveerd zijn om doelen te bereiken.

Het zal je inmiddels wel duidelijk zijn hoe sterk het verband is tussen regelmatig intensief sporten, mentale prestaties en algeheel welzijn. Klaar om eens flink te gaan trainen voor meer fysieke, emotionele en mentale fitheid? Succes!

Wat motiveert jou om te sporten: de mentale of de fysieke voordelen? Of allebei?

Aanbevolen voor jou